Sky bar - Tivoli hotel

”Jeg vil bare gerne være kendt og berømt, og der er ”Paradise Hotel” bare et godt skridt på vejen.”


Læs en artikel Alt for damerne har lavet om blandt andet mig.
– Ret interessant.

Model amalie 2

?Jeg vil bare gerne være kendt og berømt, og der er ?Paradise Hotel? bare et godt skridt på vejen.? Ordene kommer fra Amalie Szigethy. På daværende tidspunkt er hun 18 år og fortæller ærligt til kameraet, hvorfor hun har meldt sig til reality-programmet ?Paradise Hotel?, hvor hovedingredienserne er seksuelle udskejelser og pardannelse på et hotel i Mexico. Tidligere deltagere i programmet har beskrevet hotelopholdet som en udfordring, men for den unge pige fra Nordsjælland er der ét altoverskyggende formål med turen: berømmelse.

Derfor er hun også glad, da hun måneder forinden bliver ringet op af TV3, der kan fortælle hende, at hun skal være med i programmets 6. sæson.
– De sagde, at de havde en rigtig glædelig nyhed. Jeg var blevet udvalgt som start-cast i programmet. Jeg hoppede og dansede, og jeg var virkelig glad, for det betyder, at man er der fra start af, når pressen tager billeder af en.

Hun bliver hurtig kendt for sine opfindsomme fortolkninger af det danske sprog og ikke mindst for forholdet til en af de andre deltagere, Peter Birch. Programmet er opbygget som et spil, hvor det handler om at være den sidste deltager, der står tilbage. Så langt kommer Amalie Szigethy dog aldrig. Men det hun ikke når i spillet, når hun til gengæld hjemme i Danmark.

Amalie Szigethy kan sætte flueben i boksen ?deltaget i Paradise Hotel?, og det er hun langt fra den eneste, der kan. Siden den første sæson ramte de danske tv-skærme i 2005, har over 300 mennesker været med i programmet. Men ?Paradise Hotel? er ikke alene om at kapre reality-deltagere i Danmark. Programmer som ?Singleliv?, ?Big Brother?, ?Robinson Ekspeditionen? og ?For lækker til love? har alle sammen hevet tusindvis af danskere ind i tv-verdenen. Og spyttet cirka ligeså mange ud igen. For chancen for at brage igennem og blive reality-stjerne for mere end et par måneder er ikke stor. Og for at kunne leve af det, kræver det mere end at have sex på et hotel i Mexico eller udlevere dine dating-oplevelser foran snurrende kameraer.

Deltagerne er ikke ansatte, derfor får de ikke løn.
Du bliver ikke rig af at være med i et reality-program. Det er det korte og kontante svar fra Søren Hedman, der er pressechef på TV3, da han får spørgsmålet, kan man leve af at være reality-deltager?

– Det er ikke alene på din deltagelse i programmet, der er mulighed for at tjene penge. Det er på alt det, der følger efter. Den store opmærksomhed som visse deltagere oplever fra pressen, seere og fans betyder, at de kan få diverse jobs rundt omkring, som kan være udmærket betalt. Men det er ikke på at deltage i programmerne, at man bliver rig. Med mindre man går hen og vinder en halv million kroner i et program, men det er jo kun en eller to, der vinder førstepræmien.
Søren Hedman forklarer, at deltagerne ikke er ansatte hos TV3, derfor får de ikke løn. Derimod udbetales der det, der svarer til tabt arbejdsfortjeneste til de medvirkende.
– Beløbet er meget forskelligt alt efter, hvor lang tid optagelserne finder sted. Det afhænger af, hvor lang tid man er med under optagelserne. Der er mange forskellige forhold, der gør sig gældende. Vi går aldrig ud med samlede priser på, hvad det er, vi giver for det ene eller det andet.

Chili Amalie

Amalie Szigethy fik, ifølge hende selv, ikke penge for at være med i ?Paradise Hotel? tilbage i 2010.
– Jeg fik ikke nogle penge for at være med i Paradise Hotel. Overhovedet ikke. Det er der ikke nogle af deltagerne, der gør. Man er nybegynder i det hele.
Til gengæld gav hendes optræden på tv gevinst i form af opmærksomhed. Da hun kom hjem fra Mexico, blev hun kontaktet af produktionsselskabet ?Mastiff?.

– Jeg havde mange tanker efter Paradise. Skal man så leve af diskotekjobs, eller skal man tage sig et arbejde? Men meget hurtigt fik jeg et tv-tilbud.
Produktionsselskabet vil lave et nyt program med Amalie Szigethy i hovedrollen. Det skal hedde ?Amalies verden? og handle om, nå ja, Amalies verden. Det takker hun ja til, og det er blandt andet programmet, der gør, at hun i de efterfølgende to år tjener penge.
– I en periode havde jeg nærmest så mange penge, at jeg ikke vidste, hvad jeg skulle bruge dem på. Jeg er lidt ked af, jeg ikke har sparet dem op den dag i dag.

Udover ?Amalies verden?, så optræder Amalie Szigethy i en lang række andre reality-programmer, bl.a. i ?Divaer i junglen?, ?Fangerne på fortet? og ?Til middag hos?. Derudover får hun også opfyldt en anden drøm. Hun udgiver en cd og turnerer rundt på landets diskoteker. Alt dette er med til at betale hendes livsstil. Pengene er i dag brugt op, men det betyder ikke, at drømmene er blevet mindre.
– Jeg har jo opnået min drøm. Jeg er kommet dertil, hvor jeg har været til det meste, blevet set til det hele, blevet skrevet om, og det er jo ikke slut endnu, mit eventyr. Men nu har jeg en anden drøm, og det er at tage til Los Angeles og prøve lykken der.
Indtil videre har eventyret varet i tre år. Hun håber på endnu mere. Søren Hedman forklarer, at ligesom i Amalie Szigethys tilfælde, så kan reality-tv føre til meget. Men lige så stille siver luften ud af reality-ballonen.
– Det kan føre til rigtig, rigtig mange ting her i verden. Men man skal jo også være klar over, at det ikke er noget, der varer ved. Det er noget, man kan gøre i en periode, så står der nogle nye klar til at afløse.

Fra ?Dagens Mand? til vært på Radio24syv
22-årige Gustav Salinas kan ikke beskrives som en afløser. På mange måder er han en ener i den danske reality-verden. Han er uddannet tjener, og det var lidt af et tilfælde, at han i 2008 havnede på TV2, hvor han var han med i dating-programmet ?Dagens Mand?. Kanalen ledte efter homoseksuelle fyre, der vil være med i programmet, og da Gustav Salinas fik tilbuddet, takkede han ja. Han kom aldrig på nogen date. Til gengæld blev programmet hans adgangsbillet til reality-verdenen, og i dag, fem år efter, er han ikke vendt tilbage til tjenerjobbet. Han er ikke i tvivl om, hvorfor han er på forsiden af ugebladene.
– Jeg udvikler mig hele tiden, jeg kommer hele tiden med noget nyt. Når du ser mig i ?For lækker til love?, er jeg på en måde, når du ser mig i ?Divaer i junglen?, så er jeg på en anden måde. Man kan sætte mig i forskellige programmer, og så underholder jeg, uanset hvad. Jeg udvikler mig i forhold til nogle af de andre reality-stjerner, der altid er de samme. Det er også derfor, tror jeg, at nogle har en anden udløbsdato end min. Min er lidt længere end de flestes.
Den selvsikre overbevisning kan, ifølge forskellige medier, aflæses på Gustav Salinas bankkonto. Ugebladet Her & Nu skriver bl.a., at han tjener op mod 100.000 kroner om ugen. Dette tal vil han ikke kommentere på.
– Jeg vil slet ikke tale om min økonomi, men jeg kan ikke skjule, at det går godt for mig. Jeg har et fantastisk liv. Jeg har en dejlig lejlighed, jeg har egen bil, og når jeg skal ud og have cocktails, så får jeg dem gratis.
Men han vil gerne afsløre, at i takt med, at efterspørgslen efter ham er steget, så er prisen det også. Og selvom reality-deltagere ikke er kendte for deres korrekte brug af ordsprog, så efterlever Gustav Salinas sætningen, ?at smede mens jernet er varmt?, meget godt. Han er aktuel med en single, han er på tv, og så kan han også snart skrive radiovært på cv?et. Det er radiokanalen Radio24syv, der har tilbudt ham jobbet.
– Det startede med, de spurgte, om jeg ville være medvært i et program. Så skrev jeg på min Facebook-profil, at jeg skulle være medvært, og folk skulle ringe ind. Så skete der det, at alle deres telefonlinjer gik ned og hjem, fordi, der var så mange, der ringede ind.
Gustav Salinas har siden da været medvært fire gange på Radio24syv, og fra juli måned får han sit eget program, ?Gustav bagfra?. Titlen har han selv fundet på.
Elisa Lykke, der er caster og bl.a. har fundet deltagere til ?Big Brother?, er ikke i tvivl om, at det er Gustav Salinas? ihærdighed og evne til at udvikle sig, der har været afgørende for, at han efter fem år stadig er aktuel.
– Han har jo været hamrende ihærdig og ambitiøs. Han har forstået, hvad det vil sige at lave tv. Han har forstået, hvad det vil sige at skille sig ud og være underholdende og være en karakter. Så kan man mene, hvad man vil om ham, men han har forstået, hvordan man kringler den her forretning at være reality-stjerne.

Det er vor tids interrail
Som caster er Elisa Lykke med til at vælge, hvem der skal have chancen for at blive en ny ?Amalie? eller ?Gustav?. Det er ikke svært for hende at gennemskue, hvorfor mange potentielle deltagere vil være med i reality-programmerne.
– Der er rigtig mange, der drømmer om, at det kan blive deres karriere. Blive stjerne, være i ugebladene. Det er størstedelen, der håber på, at det bliver til mere end et enkelt fix. Det bliver for rigtig mange et ?drug?. Man vil gerne have mere og mere, og man higer efter den røde løber. I det hele taget den her verden af at blive set og anerkendt. Det handler i bund og grund om anerkendelse og bekræftelse.
Søren Hedman mener ikke, at deltagernes ønske om at være med, alene kan stemples med karriere-mærkatet. Når TV3 søger nye deltagere til et reality-program, så er der nogle, der ser det som en mulig karrierevej. Men langt fra alle.
– Det ville være direkte forkert at tale om, at folk generelt gør det for at tjene penge. Der er nogle, der er meget bevidste om det. Men der er også de deltagere, der slet ikke drømmer om det og heller ikke dyrker det, selvom de har muligheden,
For mange deltagere er det en måde at dokumentere deres tilværelse på, fortæller Elisa Lykke. Det er ikke længere nok, at det kun er den nærmeste familie og vennekreds, der kender til vores eksistens og oplevelser.
– Det er jo vor tids interrail at være med i et reality-program. Da jeg tog på interrail, havde jeg ikke behov for at blive set af andre, men det behøver vi i dag. Der er et langt større behov for at tage på interrail med kamera over nakken. I dag behøver de unge en langt større dokumentation og bekræftelse på, at man er noget.

Udløbsdatoen er kort
Amalie Szigethy og Gustav Salinas havde to forskellige indgangsvinkler til reality-verdenen. Den målbevidste og den tilfældige. For Amalie Szigethy var turen til Mexico en genvej til den røde løber. Da Gustav Salinas blev headhuntet til et dating-program, tænkte han ?hvorfor ikke??
I dag lever de af den opmærksomhed og interesse, som reality-programmerne skabte omkring dem. Det kræver en veludviklet forretningssans at drive det videre end mere end et par år, som de to har gjort det. For alt har en udløbsdato. I reality-branchen er den kort, og der går ikke lang tid, før den næste gruppe af håbefulde deltagere står klar til at indløse deres interrail-billet.

Et andet model chili

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sky bar - Tivoli hotel